Sunday, August 26, 2007

veni vedi vinci




dah dekat 3 minggu aku tak jumpe muke due orang juvenile ni. minggu ni aku balek rumah dgn harapan..harap2 sebelum aku sampai pintu rumah aku terdengar suare due orang budak pompuan kecik yang bising riuh rendah.

malangnye mase aku balek tu. suare diyg ditunggu itu tidak langsung kedengaran. kecewa lagi minggu ni....

mak ayah aku. aku tahu bile mase diorang hepi. due kali je yang diorang hepi

pertama
mase due orang budak ni dtg rumah

kedua
mase due orang budak ni balek rumah diorang.


diorang datang. dari jauh lagi, dari pintu pagar rumah lagi dah boleh dengar. samada suara exited memanggil-manggil nama atuk dan nenek ataupon suara tangisan, takpon bunyi2 merengek kat mak ayah diorang.

salam aku... tak nak. cheh jual mahal.
perkare pertame skali yang akan si kakak buat.. mesti ade bende nak show off punye. kalau bukan barang permainan baru, mesti cerite ape yg die dah ataupon baru tengok. aku pon layankan je.

si adek. akan dtg lari ke arah aku.. sambil tergedik-gedik. buat2 artificial laugh.

selepas itu, mereka pon aku mulakan aktiviti pembinasaan dan pemporak perandakan rumah aku. kalau bukan almari yang di selongkar, mesti ade perabot tak pon pintu yang akan dilanggar dengan basikal diorang. kalau bukan sofa yang dilompat, kalau bukan makanan yang direbutkan, kalau bukan sebok menangis nak tengok kartun kat tv, kalau bukan bergaduh due orang. bukan diorang laa maknenye.

perkara2 diluar kawalan semcm ini lah yang membuatkan aku dgn mak ayah aku hidup dalam keadaan tertekan. rimas pulak rase. kalau aku dah sampai buat donno tu, maknenye memang aku sendiri takleh handle lah tu. tapi slalunye aku yg akan main dengan diorang dulu. main2 sampai aku pon dah pancit nak melayan.

kalau dah kene ajak p kedai. lagi laa aku takleh buat ape. utk kali pertame aku gelengkan kepale cakap taknak, aku nak tgk tv. tapi kalau dah asik mintak berulang2 kali, merengekr. sape lah yang tak tensyen. nak tak nak tepakse lah melayang demand diorang.

7 E jugak destinasinya.. takpon mane2 kedai runcit. aiskrim, slurpee, kacang.itu jelah stakat ni.

time diorang nak balek. situasi ini yang ditunggu2. aman damai rumah ni tak lame lagu. tenteram.

tapi sebelum tenteram itu, tantrums dulu. aksi2 hentak2 kaki dan mintak aku "kong" memang perkara rutin. susah sangat nak balek rumah. nak kene dipujuk barulaa nak balek. nak kene dijanji macam2 dulu baru makan pujuk rayu.

materealistik punya budak kecik

bile dah balek tu lega....

tapi.. dah 3 minggu lebih sejak kali terakhir perasaan lega tu.
ape cite diorang? ape skill2 terbaru dan aksi2 menghiburkan yg mereka dah master ni?
lame sangat tak jumpe ni..


aisyah, hanna.. lamelah pokde tak jumpe..
i'm not perfec.

2 comments:

Anonymous said...

How very adorable! I can see them both growing up to be beautiful young women who would break many men's hearts ;)

HaFiDz ByLz @ Ude @ ToBey said...

beautiful young women? how sure are you?

mereka ini creatures yg busuk.

tapi saye rindula diorang...