Friday, May 29, 2009

Pengalaman Romzi pergi kenduri kahwin

Hadi berjalan segak menuju abangnya, Romzi yang sedang mencangkung menunggu di hadapan rumah. Sekilas pandang dah macam Zack Effron gayanya, berjalan penuh dengan gaya sambil memakai Tuxedo hitam berkilat.

Di suatu sudut yang jauh, kelihatan si abang bangun lantas memarahi adiknya. Hadi berlari masuk balik ke dalam rumah sambil matanya bertakung dengan air.

"apekejadah budak ni pakai tuxedo tengah hari buta macam ni. Dia ingat ni Cardiff ke apa, ini Segamat la. " kata Romzi dalam hati.

"Cepat lah sikit, tembel!" jerit Romzi yang dah penat menunggu di "combo" kan lagi dengan perasaan lapar.

Terkebil-kebil Hadi keluar dengan baju corak bunga raya warna kuning dan seluar Kiki Lala orang bagi yang berwarna hijau. Baru lah 90's, kena dengan gayanya.

Mereka berjalan gigih beratapkan langit yang panas ke sebuah kenduri kahwin jiran. Nampak sangat lapar tahap Somalia. Mak ayah pergi balik kampung, mereka tak ikut sebab nak pergi kenduri kahwin yang ini.

Romzi nak cepat bukannya apa, dia sudah janji dengan Afida untuk datang ke kenduri itu. Afida adalah gadis pujaan hatinya. Kira macam baru nak fling fling la. baru nak kenal-kenal kata orang. Afida ni pon boleh tahan jugak suka pada Romzi. Entah bunga raya siapa entah yang dia rembat dan sisipkan di rambutnya. bajet si Romzi akan lebih terpikat dengan bunga raya merah di rambutnya yang jegang itu.

Romzi dan adiknya sampai. Potong stim betul la si Hadi ni, nak tak nak si Romzi kene bawa juga adiknya ini, mati tak makan pulak kang.

Kelihatan Afida dah menunggu di Meja sambil dua pinggan nasik yang sudah sedia tercedok dengan nasik dan lauk-lauk orang kahwin.

Malangnya meja itu juga dipenuhi oleh sebuah keluarga yang sarat dengan 6 orang anak baya-baya si Romzi dan Afida ini. Nak buat macam mana, ini bukan Hotel Ritz Carlton boleh duduk sorang-sorang.

Tanpa berlengah-lengah, Si Romzi dan adiknya duduk. Hadi dah tak fikir panjang, terus menyuap nasi ke mulutnya. Walhal si Romzi duk tersengih-sengih dan tersipu-sipu malu sambil jari telunjuknya melukis-lukis bentuk bulat di atas meja.

Afida ni pon boleh tahan gatal juga, dia pun sama tersengih-sengih sambil malu-malu menyuap sebutir demi sebutir nasi ke mulutnya. Rasa macam nak lempang budak dua ekor ni pon ada.

Romzi" Awak apa khabar?" tanya Romzi memulakan dahulu..

Afida " kita... sihat.. hehe. Awak pula?"

Romzi" kita pun sehat jugak, awak?"

Afida" Kita pun sehat jugak, awak sihat?"

Romzi" Sihat, awak sihat?"

Afida"kita mestilah sihat, awak sihat jugak ke?"

Romzi" Sihat, awak sihat?"

Setelah 5 minit, barulah si Romzi menukar topik.

Romzi" Awak...cuba tengok tu..itu.."

Afida "itu? tu apa?"

Romzi" tu.. tu.. tunang! hehe"

Afida " kelakar laa abang ni..eh abang pulak, ihihiii..sowie"

Romzi" nak panggil abang pon tak apa, ihihihihiii..."

Kedua- dua mereka tergelak. Si hadi menjeling sambil menghabiskan suapan terakhirnya. Dia pasrah kerana mempunyai abang yang macam ni. Yang lagi sedih, ada jugak gadis yang nak kat abangnya. Ayat memang tak boleh blah.

Romzi dari tadi dahaga. Dia nampak air sirap atas meja. Bekas air itu nampak memanggil-manggil dengan warna merah air sirap di dalamnya. Ada ais sejuk pulak tu, berkondensasi lagi. Sambil membuat lawak-lawak tahap satu yang memang tak kelakar kepada si Afida, Romzi menuang air ke dalam gelas untuk mereka berdua.

Mereka berbual-bual lagi, lama mereka berbual, sampai pengantin pun dah mengandung anak pertama. Afida mengambil gelas itu dan minum. Tiba-tiba, kenapa dia terasa macam ada rasa kari dan nasi sikit di dalam minumannya itu. Rasa terung dan rasa jari jemari orang pon ada.

Afida kehairanan. Dia bertanya kepada Romzi dan menyuruh Romzi merasa air yang dituangnya tadi. Romzi pon meminum air itu... betul, dia pon terasa seperti ada acar buah, tulang ayam, dan daging masak rendang.

Hadi yang dari tadi diam, tiba-tiba bersuara..

" Bro, lu nak bercinta, bercinta la .. tapi agak-agak la tuang air basuh tangan dalam gelas, siap minum pulak lagi tu. Malu beb! haduimak.. foul la.."


P/s: aku pergi kursus 2 minggu ni. doakan aku kurus

take care weih!





i'm not perfec.

1 comment:

mr. hafis said...

air basuh tangan dalam jug?

segamat? jom ioi.