Sunday, September 24, 2006

ketibaan Ramadhan




lepas syaaban.then now is Ramadhan. bulan ni agak lain sikit. ade aura. sejuk jer rasenye. tak tahu laa if aku sorang je yang rase.

ye twan2 dan pwan2. ramadhan is here. bulan yang SEPATUTNYA umat islam memfokus kepada perlaksanaan ibadah dan amal. bulan kurangnye makan. bulan yang sepatutnye di fully utilisedkan. bulan bonus. bulan yg dienuhi dgn kerahmatan dan ganjaran yang melimah ruah.

ta..pi.

bulan ni laa, bulan pesta makanan.segale macam makanan yg pelik2 dan jarang2 ade pada bulan ni. murtabak ayam, murtabak besar, ayam golek, ayam guling2, ayam meniarap,poppiah basah, poppiah kering, poppiah 'poppy' dan banyak lagi. serius, banyak giler makanan yg pelbagai ade pade bulan puase ni. dengan ade nye platform seperti pasar ramadhan ataupun bazaar ramadhan maka bermcmlaa makanan yg sedia terhidang. ayam golek.. pergh! air tembikai, jagung, teboo.. menanges!

hari ni, hari pertame puase. bagi aku cam tadehal. cool je. aku maseh sempat berkebun tadi tolong mak aku. takde laa rase cam pancit bagai nak mati. tadi kakak aku pegi laa pasar ramadhan nak beli juadah. hapekejadahnye, padehal lauk kat umah pon dah banyak dah, tom yam, nasik, mee dan mcm2 lg.

tak kesah la. kan. td kakak aku report, punyelah ramai maknusie kat pasar tadi. (fyi, pasar stadium). org beratur panjang nak beli ayam golek punye pasal.

kalau nak bercerite ttg pasar ramadhan ni mmg panjang. tapi yg aku peliknye ade pulak gerai yg bukak seawal pukul 2 petang! giler ape? org smayang zuhur pon tak abes lagi. kenape boleh die bukak seawal pul due ptg? jawapannye mudah. sbb ade laa customernye.


pasarama (pasar ramadhan) temat aku memang happening, inilah tempat paling bersosial palingf terkemuka sekali mase bulan poser ni. kalau tak silap aku gerai kat pasarama ni je bleh menjangkau ke 200 ratus buah gerai. pastu kat shalam ni pulak ramai student, budak poli, ptpl,unisel, uitm n banyak lagi la.. tu yang kalau pegi tu ade je laa budak2 yang berpakaian nak suruh org rogol die. mase ni dan kat sinilah nak berjumpe muke2 yang kite jarang berjumpe dan dah lame tak jumpe. kat pasarama lah tempat nak tayang bf or gf. kat pasarama ni laa yg nak menunjukkan kita ini puase punye orang. kat pasarama ni lah nak menunjukkan kesukaan kite membeli pelbagai juadah yg terlampau mampau banyak gila. pastu bile berbuka nanti, terbaring kekenyangan, tarawikh.. gone!

aku pun takdelah alim sangat. tapi diatas niat nak mengingatkan diri sendiri.

bulan ramadhan ni. kalau nak ikut citernye hantu dan syaitan di ikat. tapi pelik ade jugak kejahatan dan dosa yg manusia lakukan.ye la, mgkin kerjaye penghasut, penggoda, pembuat jahat tengah kosong. maka ramailah yang suka rela menawarkan diri menjadi sukarelawann, part timer, bidan terjun dan juge stand in utk syaiton dan iblis yang sedang di ikat ini semua.

walaubagaimanapon cara kita memenuhi bulan ramadhan ini, aku ingin mengucapkan, selamat mengfully utilzekan ramadhan al mubarak ini. selamat berpuasa dan selamat berbuka puasa mengikut waktu maghrib di malaysia bukan waktu maghrib di teheran.

assalamualaikum.

"ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna..."



i'm not perfec.

No comments: