Sunday, September 16, 2007

in the name of humanity.. we are all one

minggu lepas aku balek shalam. weekend yg kadang2 memang aku tunggu2. lepak ngn kengkawan memang sronok jugak. tapi kalau dah lame sangat, tiap2 hari pulak boleh membawe kpd suatu aktiviti yg membosankan.

tapi hari itu, tidak. aku dah lame tak jumpe kgkawan. lepak punye lepak. pastu ade sorang kawan lame yg dah lame tak datang lepak ngn ktorg ajak kitorang lepak. mane destinasi? hartamas.

aku ikutkan aje. dah lame tak pergi. tempat yg konon2 paling 'hap' kat kl. boleh la..
azam, kawan aku dah berase ragu2 dengan penampilannya. takut tak cukup standard pergi tempat macam hartamas tu. sebab kat hartamas sumer orang dressing stylo. baik yg pompuan atau pon laki. kalu semart, mmg semacam semartnye. macam baru balik dari sumwhere je. yg pompuan pulak make up ngn dress mcm baru balek dari prom gamaknya. padehal nak minom teh tarik n isap shisha je kat sane.

aku tak brape amek port sgt pasal nakm dressing itu ini. tak kuase mak.

lepak kat sane.. sangap jugak. same ol same ol. cume yg membuatkan lepak kat sane berlainan, ade mungkin kerana dapat tgk muke2 baru yg tak pernah nampak. awek kat sane pon boleh tahan jugak cun nye. tapi aku sikit pon tak goyang. sikit pon tak berganjak.

pukul 2 pagi, ktrog gerak balek. lalu federal. masing2 tgh layan blues dgn lagu james morrison 'pieces dont fit anymore' dlm kete. tibe2.. kerete apai slow. ade jam ghopenye'. ya allah eksiden. aku bleh nampak satu kete kelise kat atas jalan motor n satu kete proton sudah berkecai. aku jugak nampak satu tiang lampu sudah tumbang mungkin telah disauk oleh kete proton itu di tepi jalan.


alip mensuggestkan supaye kite brenti tgk. apai parking keter.. lebih kurang 35 meter dari tempat eksiden. sbb ramei jugak orang yg berhenti parking. itu blom masuk 3 kumpulan mat rempit lagi.

aku pegi jalan dekat. nampak due badan telah di baringkan di tepi jalan. bergrak2 jugak lagi. darag tak banyak sangat. mungkin baru dikeluarkan dari kereta mereka tadi. pastu satu lagi badan, dibaringkan atas rumput di sebelah kete kelisa. kali ni tak bergerak langsung. diam je.. eh tetibe bergerak sket pulak badan die.

sumer hidop lagi ni.tapi aku agak cuak skit la.. tak penah tgk org mati depan mate.

orang yg kat sane sumer sebab mengkaji bagaimana eksiden itu boleh berlaku dan puncanya apa. yang aku tau ketige2 mamat india ni mabok.

bagus, dah betul dah tu. inilah namenye menyusahkan orang.

jalan dah start jam. ambulan tak sampai2 lagi.sbb mungkin sangkut dlm kesesakan. mengikut ape yg aku agak.. mangse kemalangan ni mungkin dah dekat 20 menet terbareng tepi jalan tapi blom lagi dibawe ke hospital oleh ambulan.

orang ramai berkerumun je... tapi takde buat ape pon. cume datang tgk mangse2 kemalangan ini mungkin sedang bertarung dgn hidup atau mati. takde ape pon. paling kuat pon boleh tolong kipaskan diorang pakai suratkhabar je.

aku try call ambulans. sbb sblm tu aku dah register super saver!
call, dapat. tapi operator kate ambulan dah lame kuar.

ini sebab jam lah ni. ambulan tak sampai. mati jugak jap lg macha mabok 3 orang ni.

mungkin sbb mereka orang india, mabok pulak lagi tu. orang ramai tak rase sense or urgency nak anta selamtkan diorang. mungkin aku kate

pastu naseb baik ade abang van ini, mengoffer anto diorang pakai van die.

"angkat cepat budak2 tu! aku tak kesah melayu, cine ke keling. mati jap lagi budak ni kalau kite lambat!"

steady ah brader.





i'm not perfec.

4 comments:

Anonymous said...

aku pernah sekali ada kat tempat accident...member aku sendiri lanngar orang...victim melayu...dlm byk2 orang kat situ...mamat2 india kat situ yg smeangat nak hantar victim tu ker hospital...sebab jalan dah jem...
not to timbulkan isu india or melayu, maybe kebetulan time tuh diorg sampai dulu...
but it make me realize that sometimes, people dont care what they are gonna get from doing sthg...they just know its their duty..they have to contribute sthg...its about giving....

entahlah...

HaFiDz ByLz @ Ude @ ToBey said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

giler lame kau lepak hartamas..tambahan ngan korang..aku xpernah benti bile ade accident..sbb aku cuak ngan darah..

HaFiDz ByLz @ Ude @ ToBey said...

bkn sebab kaum agaknya, mungkin kerana jalan dah jammed dan ambulan tak dapat nak datang dekat.


ramai jugak orang yag berhenti parking kat tepi jalan untok menengok.

tak kesah laa walaupon tak menelong atau dah xde ape yg dapat ditolongkan.


sekurang-kurangnya kite tahu menghargai nyawa.

barulah tahu penting satu nyawa tu.


laen perasaan die beb bile tgk orang tgh nyawa-nyawa ikan.