Sunday, May 17, 2009

Kisah Tamrin 3

WHO WANTS TO BE A MILLIONAIRE

Tamrin nampak tenang menduduki kerusi yang bertentangan dengan Jalal Khan, Pengacara bagi WWTBAM versi India.

(Sudah ditranslatekan)

Jalal Khan (JK): AHahahaa.. Selamat datang ke WWTBAM India. Ahahahah. Adakah anda sudah bersedia Enche Tamrin?

Tamrin: Sudah!

Tamrin nampak begitu tenang. Dia nampak macam cool je duduk dikerusi panas itu. Gayanya macam dia sedang duduk dikerusi urut OGAWA.Kebiasaannya, peserta akan berpeluh-peluh dan rasa tak senang duduk sebab nervous nak menjawab soalan. Nampaknya, taktik Tamrin menjadi. Dia sempat memakai Pampers orang dewasa sebelum datang ke rancangan ini.

Jalal Khan: Ahahahaha.. soalan pertama. Ahahaha.. ini soalannya berbunyi begini... Sambil membuat formasi wisel dengan kedua belah tangannya, lalu meniup.. "Wiwiwiiwuuuwiwuwuuuu" (macam bunyi burung Terkukur). Itulah bunyi soalannya.

Tamrin:......... (terbangang sekejap)

Jalal Khan: Ahahaha.... saya main-main sahaja. Just kidding. hehe..

Penonton semua tergelak. Kelakar jugak Jalal Khan ni.

Jalal Khan: Okay. Okay. Lets be serious.... Ahahaha... Ini soalannya . Soalan pertama yang bernilai 100 Rupee. Ikan apakah yang mempunyai perkaitan yang rapat dengan ayam? A. Tenggiri B. Sepat C. Sardin D.Emas

Tamrin: Erm....

Jalal Khan: Ahahah..

Tamrin: Diamlah

Jalal Khan: Ok. sorry.

Tamrin: Saya pilih jawapan D iaitu Ikan emas. Sebab Ikan emas campur ayam jadi Ayamas!

Jalal Khan: adakah anda yakin dengan jawapan itu

Tamrin: ye

Jalal Khan: Muktamad?

Tamrin:ye

Jalal Khan: Kenapa tak ikan tenggiri atau ikan sepat?...

Tiba-tiba lampu studio itu terpadam selama 4 saat. Gelap gelita. Kemudian lampu itu terpasang semula. Kelihatan Jalal Khan telah teruk dibelasah. bukan setakat benjol, kehilangan 3 batang gigi dan lebam-lebam sahaja. dah la kena belasah, sempat kena balut pulak lagi. Tamrin kelihatan puas.

Jalal Khan: Okay, got it. Jika anda memilih jawapan A anda adalah salah. Jika anda memilih jawapan B.... anda mungkin betul, tetapi awak telah memilih jawapan D. Jawapan anda...... SALAH!. Ahahaha... bodoh.

Tamrin: Apa!

Jalal Khan. Jawapannya adalah C. iaitu ikan sardin. sebab ikan sardin akan ditinkan dan menjadi Sardin Cap ayam. Walaupun ayam bukan sejenis ikan, tetapi ikan sardin telah dimiliki oleh ayam lalu mengcapkan ikan itu sebagai kepunyaan ayam. Makanya di sini, sardin tidak berhak memecat speaker dewan apetah lagi memasang speaker radio kuat-kuat macam kereta wira modified buka tingkap pasang muzik kuat-kuat lagu feng tao dan techno. (mengarut la si Jalal ni)


"Kuang, kuang kuang" jerit penonton yang majoritinya rombongan belia 4B yang diterbangkan khas dari Kuang, Rawang Selangor.

Tamrin, optimis. Yang pastinya dia sudah melalukan yang terbaek sambil mengheret beg keluar dan selepas diumumkan antara peserta paling cetek kerana terkeluar pada soalan yang pertama.

Tamrin memandang sesuatu kegagalan itu sebagai satu peluang. Dia memajukan lagi perniagaan nasi lemaknya dengan memperkenalkan menu Sambal Sardin Ayam dan semua kerusi plastik kedai itu telah ditukar kepada kerusi yang serupa dengan kerusi yang Tamrin duduki semasa menjawab soalan di dalam WWTBAM itu. Lagi rancak jadinya perniagaan Tamrin. Satu India dah makan nasi lemak Tamrin, termasuk bapak mertua Shah Rukh Khan. Nasik lemak Tamrin punya popular sampai orang India dah lupa makanan ruji mereka iaitu kari dan roti nan. Yang diorang tau sekarang ialah telur mata kerbau 'goyang' dan sambal paru kasi lebih sikit.

Dalam masa yang sama tetapi lokasi yang berlainan, di New York. Kelihatan seorang gadis sedang bermain piano di tepi kaki lima sebuah bangunan. Nampak macam buta. Dia nyanyi lagu Azie "Pelamin angan ku kena tiap angin". Ramai orang yang tak tengok persembahan gadis itu. Tak sedap langsung. Itulah dia Noreha. Awek lama Tamrin. Dia gagal di Amerika Syarikat dengan harapannya untuk " Living the American dreams".

Selepas gagal menjadi Norah Jones, dia cuba menjadi orang lain iaitu Lady Gagap.Single yang berjudul "Pokemon Face" hanya terjual sebanyak 3 unit. Itu pun dia sendiri yang beli.

Malam itu, Noreha tidur di tepi jalan, di sebelah longgokan sampah dan kotak-kotak kosong. Cuaca pada malam itu sejuk kerana hujan petang sebelumnya. Noreha tidur dalam keadaan kotor, kelaparan dan menggigil kesejukan. Pada saat-saat ini dia teringat kepada kepermaian kampung halaman, sawah padi yang menghijau, segar mata memandang keindahan pemandangan berlatarbelakangkan gunung-ganang yang membiru. Masakan emak dan telatah orang kampung yang dirinduinya.

Paling tidak terperi ialah kerinduan Noreha kepada balak lamanya iaitu Tamrin. Sambil memandang ke langit malam yang tiada satu bintang dan bulan pun malam itu, termuncul muka Tamrin yang sedang menoreh perut boroi Pak Leman ketua kampung sambil darah mencurah-curah sekali dengan isi perut dan mee rebus sambil ketawa orang jahat.


Noreha rindukan Tamrin.....

Apakah nasib dan masa depan Noreha? apa pula yang terjadi kepada Tamrin, dengar cerita dia ada skandal dengan gadis tempatan di India.

Nantikan kesudahannya dalam episod terakhir Tamrin.

Bersambung lagi!





i'm not perfec.

4 comments:

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

oke,.. sekarang aku dah tak sabar.

kurang sabar sebetulnya.

cepat sikit cerita kau habis. dan mesti funny ending.

chow.

HaFiDz ByLz @ Ude @ ToBey said...

baik tuan!

Tok Rimau said...

sila hantar alamat penuh anda, agar Tok boleh kirim poskad kemenangan. Gunakan subjek: LIFE IS HELL dan hantar ke tokrimau(at)gmail(dot)com.

diDy said...

carraaaaa!!!!lagi2..exam suda abis..bagi mase 2minggu je..hehe..