Sunday, April 26, 2009

Mamak 2

Untuk entri aku yang pertama hari itu aku ada bercerita tentang mamak di dalam arena perniagaan makanan dan tempat lepak. Sedikit sebanyak tahulah sedikit tentang kenapa sebenarnya kita memilih kedai mamak berbanding masakan mak kita sendiri kat rumah.

Kali ini, aku akan bercerita pula tentang satu lagi jenis perniagaan yang berkait rapat dengan mamak di Malaysia. Iaitu kedaii gunting rambut. Memang sesuatu pandangan yang biasa jika kita jumpa kedai gunting rambut yang dibuka oleh kaum Mamak di Malaysia ini. Sana dan sini ada sahaja kedai mereka.

Sifat perniagaan perkhidmatan menggunting rambut ini sangat rendah dan sangat mudah. Anda hanya memerlukan tempat gunting rambut, gunting, sikat, sepasang tangan dan pelanggan yang ada rambut. Skill ke atau gunting mahal, itu perkara kedua.

Aku memang dari dulu gunting rambut di kedai gunting rambut yang diuruskan oleh Mamak. Kalau nak ikut harga pasaran, kedai ini murah. Sekarang ni lebih kurang dalam 8 ringgit sekali gunting rambut. Berbanding dengan saloon gunting rambut yang dipenuhi oleh hairstylist dan bapok berhalkum terjojol, harganya adalah di antara RM15 ke RM infiniti. Oleh kerana itulah saya memilih kedai gunting rambut mamak. Lagipun aku memang tak banyak songeh nak gunting rambut. Tak pernah terpikir nak gunting rambut stail abeng wiralution, metroseksual ataupun GQ cutting. Aku kategorikan cara rambut aku digunting ala-ala budak sekolah.Masuk ke kedai, duduk, dan terus gunting. Simple.

Berikut adalah pengalaman aku menggunting rambut di kedai mamak.

Owh, sebelum itu. Ada satu kedai gunting rambut di tempat aku. Nama kedai itu ialah GRK. aku agak-agak akronim kepada Gunting Rambut Kedai.

Pengalaman 1.

Dulu masa aku masuk satu kedai ini. Mamak tu suruh aku duduk.

Mamak "adik, duduk sini kerusi atas"

aku pun duduk

Mamak" gunting macam mana?"

Aku " cam biasa je, tapi side burn jangan potong tau"

Mamak" baek."

Mamak ni pon potong rambut aku.

kedengaran lagu tamil di radio

laju jugak mamak ni potong rambut aku.

tiba-tiba.... dengan selamber yaya die gunting side burn aku.

aku dah terkaget. "cipet" aku berkata dalam hati

Mamak yang sedang sibuk menggunting rambut aku tadi, dah terjeling sesuatu. aku dah agak dia mesti dah terperasan yang dia dah mengkhianati janji dia tadi dengan tidak memotong side burn aku.

Dengan sepantas hero Tamil yang buncit, Mamak itu terus menguatkan radio dan menyanyi seiring dengan lagu Tamil itu.

aku panggil dia, nak tanya kenapa potong side burn aku.. Dia buat-buat tak dengar.

Cibai. Taktik nak cover kesilapan dia. Buat-buat bodo.

tanpa disedari, air mata ku mengalir membasahi pipi gebu ku ini.

"camne nak gi sekolah esok ni? baru ingat nak placing awek esok!" kata aku dalam hati.

Pengalaman 2.

Sebelum aku mulakan penceritaan aku ini, harap pembaca semua solat wajib dulu, Zuhur ka ,Isyak ka. ikut waktu. itu pun nak kene bagitau ke? Ini adalah kerana cerita-cerita yang berikutnya ini sangat mengerikan dan 'eeuww!'.

Okeh. cerita nya macam ni...

ah pendek kan cerita je la.

aku pergi kedai gunting rambut yang tak boleh la nak bagitau kat mana. Oleh sebab aku tak kisah pasal rambut sangat kecuali side burn (tak de side burn buruk dowh.Mamak sengal je yang potong side burn. tak pun kau cube bayangkan Josh Hartnett tanpa sideburn.Rupa macam gampang.)

Okay, berbalik kepada cerita tadi. Aku masuk la kedai ni. first time datang. Kerusi-kerusinya dipenuhi dengan pelanggan. Ade 2 kerusi je. kecoh. Jadi aku pun mengambil tempat duduk. Sambil melayan URTV yang banyak bernaskhah-naskhah terbentang di atas meja. (gila dah lama aku tak baca majalah camni!)

Sambil tu aku usha-usha la samada ada pelanggan yang sudah selesai menggunting. Nak tau tak? tengah aku tengok seorang tukang ni menggunting, dia berhenti sekejap dari menggunting. Tangan kanannya memegang gunting manakala tangan kirinya memegang sikat. Dia mengangkat tangan kirinya ke atas udara dan kemudian menghalakannya kebelakang, lantas memasukkan sikat yang dipegangnya itu ke dalam baju dan terus tanpa menoleh kiri dan kanan menggaru belakang badannya dengan sikat itu selama 3 saat. dan lepas itu, menyambung balik gunting rambut pelanggannya itu.

aku pasti dia menggaru gatal dibelakang badannya, tak kan la nak menyikat rapi bulu pulak.

pergh! ngeri, menakutkan, menyeramkam. lagi horror dari cerita hantu melayu terbaru iaitu "Jangan Tengok".


Pengalaman 3.

tak payah nak cerita banyak. Kedai gunting rambut kat Klang ini ada perkhidmatan menggunting bulu hidung. Mamak tu gunting bulu hidung pak cik India sorang ini selepas memotong rambutnya.

Masukkan gunting pastu potong bulu hidung yang terjojol keluar macam sarang labah-labah yang tak pandai buat sarang sebab buruk gila.

tak tau nak cakap apa dah. tak leh blah. MEMANG TAK BOLEH BLAH!

Akhir sekali, sedikit trivia. Kenapa mamak begitu sinonim dengan perniagaan perkhidmatan menggunting rambut? Ianya adalah kerana kebanyakkan mereka mempercayai bahawa itu adalah pekerjaan suci kerana kepala itu kan letakknya diatas dan mereka menganggap bahawa menjaga kecantikan dan memelihara kebersihan kepala adalah sesuatu yang terpuji.

Sekian.

TAMMAT


i'm not perfec.

6 comments:

mr. hafis said...

"jangan tengok".


hahahahahaha. sial lah.

Anonymous said...

kalau gatal kene giget nyamok pon horror.... ni sure kunau.... kahkahkah

sarah said...

huit gak incek apisz~
haha siot jek mamak tsebot

syrup said...

haha..orang perempuan tak ada pengalaman macam ni..
tq for sharing

HaFiDz ByLz @ Ude @ ToBey said...

hafis: reverse psychology kan. bende yang dilarang lah yang lagi kite nak buat.


noni: kunau itu apa?

Sarah: beli lah kamera baru. tak clear la gambar!

Syrup: pergi la timba pengalaman potong rambut kat mamak. Try perapian rambut perisa teh tarik dan minyak kelapa. cubalah!

Anonymous said...

KURAP campor PANAU laa....

noni.... bagos jugak name itu hehe