Sunday, May 20, 2007

mari ambil tahu tentang kanser






apekejadah itu kanser?

kanser terjadi apabila sel dalam badan tumbuh secara tidak terkawal dan secara abnormalnya bertambah ganda dari menjadi 2, kemudian 4, 8 dan sifir 2 yang sterusnya. sel yang semakin lama semakin banyak dan menjadi besar ini akhirnya dinamakan sebagai tumour. terdapat 2 jenis tumour.

benign
jenis tumour yg tidak bbrape berbahaya. ia hanya tumbuh satu tempat dan terhenti tumbesarannya akibat kekurangan ruang atau dah malas nak tumbuh dah. contoh benign adelah seperti tahik lalat atau pon moles (moley moley moley) dan juge 'warts'.

malignant
tumour jenis yang berbahaya pula dinamakan malignant. tumour ini membiak dan membesar, seterusnya mengganggu organ2 lain dan juga kelancaran pergerakan di dalam badan.

metastasis.
ini adelah name proses sel tunour tersebar. tumour yg membesar dan masuk kedalam salur darah akan menyebabkan sel tumour itu dapat bergerak ke tempat lain. akhirnya tersekat di salur darah yg lebih kecil dan tumour itu juge boleh la start buat hal kat tempat baru dengan menggandakan sel tumour yang ade dan buat taik kat situ. ini dinamakan tahap kedua proses tumour.

adakah cancer adelah penyakit keturunan yg melibatkan 'genes'?
cancer tidak boleh di warisi. malahan kanser juga tidak diiktiraf sebagai harte pusaka yg slelau membuatkan adik bradik bergaduh satu keluarga TETAPI, seseorang itu masih juga mempunyai risiko yang tinggi utk menghidap kanser. kesilapan atau keabnormalan kecil sel kecil pada ibu bapa mereka, mampu turun kepada anak mereka. utk pengetahuan anda kita mempunyai berBILLION sel di dlm badan.sel kanser hanye memerlukan satu keabnormalan dalam pergerakan sel itu mampu berubah menjadi lebih berbahaya. mungkin ia start dengan nenek moyang kita dan akhirnya kite dapat laa kanser itu. nak kansel2 memang susah laa sikit dgn kanser ni..genes cancer yang dikenal pasti ialah BRCA1 dan BRCA2.

to be continued...

listen to My Chemical Romance's Song : cancer

a story about cancer patient

"i'm soggy from the chemo, i'm counting down the days to go.."

p/s : lepak umah alip sat, diorang dah rindu sangat dah tu kat aku..haha.



i'm not perfec.

2 comments:

Anonymous said...

Sebab tu kita kena banyak minum green tea dan tomato juice dan pakai sunscreen! :D

HaFiDz ByLz @ Ude @ ToBey said...

hehe.. tunggu the next post.
ade facts n figures i would like to mention.