Tuesday, May 01, 2007

apostasy in malaysia


satu malam tu. hari ahad yg lepas kalau tak silap aku, aku lepak ngn family aku kat living room dlm pukul 9.30 malam sambil dinner depan tv sperti biase. aku exited sangat dgn incoming match liverpool lwn chelsiyal(okay liverpool kalah 1-0).

sambil tgk tv, sambil makan n sambil bace newspaper (itupon aku bace pasal prediction match yg bakal berlangsung malam tu).

mak aku suruh aku tukar channel. aiyak.. kate aku dlm hati.takkan nak tukar channel kot. camner ni.,

mama" hafidz, cari channel al jazeera"

aku" ade ape ma?"

mama" apostasy in malaysia, dokumentari.. mama nak tak tgk"

aku "apostasy tu ape ma?"

mama"murtad..."

aku pon tukar channel 22. aljazeera.

aku" xde pon ma, skrg ke?"

mama" xde ke, mama pon tak sure sangat. but i would like to watch it."

aku" alamak, biler eh.. pak lah patot tgk ni. "

malang skali, aku tak tau timing dokumentari tu. i'm looking forward to watch it. shocking it is.
kalau bende ni x besar isu nyer. tak kan la al jazeera nak buat dokumentari ni. satu lagi, al jazeera yg produce dokumentari ni. orang luar. bukan dari malaysia. orang kite takkan mengaku hal- hal sebenar yg berlaku dlm negara. semuanya kononnya baik. tak nak mengaku kesilapan. semuanya cemerlang, gemilang. yg kelemahannya tak terbilang.

ya, kite hipokrit. mengaku lah. kite hipokrit dan ade hati nak masuk syurga. bukan stakat ade hati, malah konfiden kite akan masuk syurga atas tiket dalam ic status agama kita islam.

berbicara ttg murtad. mufti perak ade claim yg pemohon utk memohon menukar status agama di jabatan pendaftaran negara adalah seramai 250 ribu org. itu jumlah mereka yg memohon, yg tak memohon dan tidak peduli utk menukar status agama diorang janji diorang bukan lagi Islam, berapa ramai?kita pon tak tahu. mungkin pemimpin dan ulama2 malaysia tahu. tapi disebabkan takut kedudukan mereka tergugat, mereka berdiam diri. janji orang tak tahu kelemahan mereka. aku berfikir, berapa kebal diorang ni nak menghadap hari akhirat dan maha pencipta. mungkin mereka kuat.. aku tak tahu.



utk pengetahuan, kalau nak murtad tak semestinya kene tukar nama. yg penting dah kluar islam. itu dah murtad. masalah skrg, macam mana nak tahu orang di sekeliling kita murtad. namanya masih islam. bilangan 250 ribu bukan sedikit. mungkin ade org disekeliling kita sudah pon murtad, saudara, rakan, guru dan sesiapa sahaja sudah tidak lagi bahawa Muhammad swt adalah rasul terakhir dan ade tuhan yg maha agung selain Allah swt.

seperti biase.. buat ape kite nak sibuk2 nak susah2kan hati. boring laa nak cakap pasal bende ni. orang yg nak tunjuk alim je yg bercakap ttg hal ni. tak cool lah.

baik kite cakap pasal second leg liverpool lwn chelsea. Drogba macam sial laa tere die. susah nak jage. silap2 die score 2 malam ni.

xpon kite cakap pasal, macam mane aizat bleh kene tendang dar AF pulak. die kan berbakat( ape itu berbakat? ) buta seni itu kata suratkhabar kosmo hari ini. ttg murtad ini, buta ape pula.

aku juga seorang hipokrit. mungkin juga korang???

living in denial.


i'm not perfec.

2 comments:

Anonymous said...

im not proud to say this, but i think i may be a hypocrite as well...a big one!

im definitely not perfect, but sometimes i try to be a better person :\

apostasy is a scary scary thing.

HaFiDz ByLz @ Ude @ ToBey said...

AT LEAST my dear, at least you know and aware about this.