Saturday, August 05, 2006

Butterfly effects


ditipu,dihkhianat.hutang.ditinggal,diduga,masalah.dikecewa,diludah,
ditumbuk,dipijak.belot.dicaci,dimaki,dihina,ditekan,disergah
tertekan.masyarakat.marah.kecewa.penat.dendam.letih.sedih,risau,hilang,
jiwa kacau.putus asa,negatif,takut.gagal.buntu.panas.resah
mari kita ambil iktibar mana yang boleh..
ia mengisahkan seorang saintis yang asyik memerhatikan kepompong. di dapati si anak kupu2 itu bergelut untuk keluar dari kepompong itu. atas sebab kesian, saintis tersebut memotong bucu kepompong untuk mengeluarkan si anak kupu2 itu tadi.
anak kupu2 itu merangkag-rangkak. kepaknya kecut dan badannya agak kecil. saintis itu menunggu dgn harapan badannya akan membesar dan kepaknya akan mengembang. sangkaannya meleset sekali kerana kupu2 itu telah menjadi cacat seumur hidupnya dan tidak akan dapat terbang.
apa yang saintis itu tidak tahu ialah, pergelutan itu suatu perencanaan Allah SWT agar cecair dalam badannya mengalir keseluruh kepak. mengembangkan kepak tersebut dan memperkukuhkan binaannya.
dalam hidup kita sebenarnya adalah sebegitu juga, pergelutan,cabaran dan halangan yang datang menimpa sebenarnya membawa makna dan peluang. dengan melepasi segala itu akan menjadikan kita kuat dalam menjalani proses dan hayat kehidupan ini. Jika Allah membiarkan kita hidup tanpa dugaan, rintangan,pergelutan ataupun halangan. semestinya kita akan mudah gagal dan berputus asa dalam menjalani hidup kita ini.
"sometimes STRUGGLES are exactly what we need in our lives. if Allah allowed us to go thru life without obstacles, it wuld cripple us. we wuld not be as strong as we could have been......and, we would never fly "
"it is not a matter on how deep we fall, it si all about how high will we bounce back from that fall"
this is Resiliency

entri ini aku tujukan khas kepada rakan-rakan ku yang ku sayang..




i'm not perfec.

No comments: