Thursday, December 04, 2008

Perkebunan adalah



ntah macam mane ntah aku boleh terlibat didalam bidang perkebunan. semuenye bermula, bile lecturer aku suruh tanam pokok sayur untuk dijual, dan hasilnya boleh laa di'sadaqoh'kan kepada rumah anak yatim. (ape yang ntah macam manenye aku boleh start join scene perkebunan?mcm ni laa sebenarnye!)

jadi tiap2 petang aku akan pegang cangkul dan habiskan masa aku dikebon. satu dua hari yang pertama, memang semangatlahkan. masok hari2 yang seturusnya, rasa malas tu dah datang bertandang. mane taknye, bile orang laen sebok maen futsal, layan ezora la itu ini petang2. aku berpanas, bercangkul, bercucuk, bercabut rumput, berpeluh, ber'suntanned', ber ape lagi ntah kat tapak kebon aku.


aku tanam sawi, kangkung, bayam, kacang panjang dgn felato.(petole dik)


ade jugak tanam impian, mintak2 boleh kurus lahkan, yang hairannye tak kurus2 pon. dammit.

penat die ade mcm baru turun kinabalu.(kinabalu pon tak penah naik!kecoh!)

tapi seriously penat la, balek kelas je aku rushing nak pergi kebon, nak kene bersihkan tanah, membajak, merumput , dan itu ini yang laen.

tapi takpe, subjek volunteerism punye pasal. aku slalu ingatkan diri aku.. ini sume kerja mulia, nak sedeqah utk anak yatim. takpe2 aku layan kan aje.

bile benih yang aku semai dah besar, dah tumbuh daun itu ini. aku pon pergila menuai. basuh itu ini, packaging itu ini. bawak laa kancil aku pergi menjual kat upm.

sempat la aku naek turun fakulti jual kat lecturer, bangunan pentadbiran, foodcourt sume.

mcm kangkung aku jual rm1 utk 500 gram. memang banyak dan murah la kalau nak compare dgn harge pasar ke mane. sebab orang cakap, kalau jual mahal takde orang beli. memang pandai pon orang itu. bende mahal manusie mane pon tanak beli. cube jual mercedes CLS 3 longgok sepuloh ringgit, mesti berduyun2 n habis licin show room tu. ape laa yang diorang jual mahal2 sngt, mestila kurang orang nak beli. bende simple pon nak suruh aku pikirkan. haiyoh!

tapi lepas buat sume bende ni, baru laa tesedar sikit penat lelah petani. susah beb tanam sayur. nak hidup tu memang susah, nak jadi kaye ape lah lagi.

punyelah berminggu2 aku menanam, memabaje itu ini, bile jual.. alamak yang maximum aku dapat 3,4 ratus je. mcm tak berbaloi dgn usahe aku slame ni. takpe, pikir kerje amal punye pasal, aku kool je.

part menjual kangkung tu yang paleng menyayat hati.sedih beb.susah nak jual. dah jual banyak dgn harge murah pon orng merungut lagi. yang aku tak boleh blah mcm mane tesco boleh jual dgn harge lagi murah dari harge aku.

tesco jual rm1.49 je utk sekilo kangkung, aku pulak jual rm2 utk sekilo. kalau kat pasar sekilo tu diorang jual dekat rm3.50

gile sial tesco ni. patot la peniage runcit sume lipat tikar (ke gulung tikar, ke diorang dah pakai toto skrg ni) sbb xleh blah dgn harge 'potongan istimewa'


yang paleng aku tak tahan (tp tahan jugak laa air mate disebabkan sebak n touching my heart you know) bile aku jual kat sorang pensyarah ni.

mase tu tgh hari, aku dari pagi dah kat kebon menuai kangkung, basoh , packaging sume la. panas jugak malaysia ni. mcm tak biasse pulak. tgh hari aku pon massukkan kangkung dlm kete dgn bakul2nye sekali nak pergi menjual. nak ditambah sadis cerite ni, kete aku tu aircond die ikut suhu luar, kalau luar panas dlm kete lagi la panas. dah mcm dlm sauna bergerak.

nak tambah menyayat hati bagi mengalir air mata jatoh ke pipi lagi. hari tu bulan puase pulak. dah la panas, haus.rase mcm nak minom peel fresh apple with aloe vera je dalam gelas yg berisi ais.


aku: prof,...eh jap, lupe nak ketok pintu. dush.dush ( bukan tok, tok ye sbb tangan aku dah muscular sbb tiap2 hari pegang cangkul). er... prof, nak beli kangkung tak? saye jual murah ni.

prof: owh, boleh jugak. brape awak jual?

aku: sekilo rm2 je.

prof: oit, apsal murah? awek kaye ke?

aku: takdelah prof. saye tengok prof miskin. hehe.

prof: wuteverr

aku: amek la due paket ni.

prof: yela2.. (sambil menghulur rm2 kat aku)

aku: thank you prof

prof: saye bukan makan sangat ni. takde sape kat rumah. takpela, sayor ni nanti boleh la saye bagi makan kat arnab saye.

pergh... menusuk sial hati aku. punye laa penat aku tanam. nak bagi makan arnab je.

ikut hati memang aku nak nanges lah kan. aku sorang je yg tahu betape menyayat hatinye hati aku mase tuh. touching giler sial.

sedih. sampai ke hari ni.

takpelah pis. anak yatim punye pasal.





i'm not perfec.

1 comment:

Asni said...

Kesiannya awak.....tapi cantik sayur2 tu nampak hijau bersih tak macam pasar atau hypermarket....may god bless