Thursday, April 16, 2009

Kisah Tamrin 2

Sila rujuk post bahagian satu ini untuk menyegarkan ingatan yang kian lupus itu.


Selepas pulang dari India, Tamrin tidak menoleh ke belakang lagi. Sebab dia tengah bawak motor dan motor dia pulak ada side mirror. orang cakap kalau dah ada kemudahan guna. kalau dah ada jamban buat apa nak buang air kat tepi pokok jambu rumah jiran. Kalau dah musafir apa salahnya sembahyang Jama' Takhir dan Jama' Takdim, jangan pulak kau mendirikan sembahyang Jama' Takyah. Nak kene sebat kat neraka ke?

Tamrin, bawak motornya dalam kelajuan optimum. Setelah hampir setahun ke India tak banyak pun yang dia belajar tentang tabligh, mana taknya dalam kapal terbang saja Tamrin dah tak senang duduk. Gelisah tak keruan dia duduk di dalam penerbangan. pramugari syarikat penerbangan India itu semunya memakai sari. Bila lalu di sebelah Tamrin saja, yang kelihatan mengikut aras mata Tamrin ialah perut pramugari ini yang terjojol.

Mendarat sahaja kapal terbang di India, Tamrin dah rasa tak boleh blah. Dia cuba memadamkan hasratnya itu untuk kembali ke tabiat la. Tamrin pergi surau di Lapangan terbang itu. Dia cuba menenangkan diri di dalam tempat suci itu. Keluar-keluar sahaja dari surau itu, Tamrin sedar yang dia sudah kehilangan rombongan tabligh tadi. Nasib baik dia sempat tengok cerita 'Slumdog Millionaire' tau la jugak dia selok belok di New Delhi itu.

Banyak pekerjaan yang Tamrin buat untuk menampung hidupnya di sana. Mula-mula dia berkerja sebagai penari ramai-ramai kat belakong hero cerita hindustan, kemudiannya dia menjual nasi lemak. Nasi lemak Tamrin memang laku tahap gila. ini lah namanya mencari peluang perniagaan. Menjual sesuatu yang baru dan ada kelaianan. jangan lupa untuk pastikan bahawa apa yang anda niagakan itu berkualiti dan sedap. barulah ada 2 faktor penting dalam perniagaan iaitu attracting factor dan retaining factor. Pelanggan akan tertarik untuk mencuba sesuatu yang baru dan menarik dan pelanggan akan menjadi setia jika produk itu berkualiti dan memuaskan hati.

Nasi lemak Tamrin memang laris, nampak dari jauh gerainya kelihatan macam bagi nasi lemak percuma. tetapi tidak, memang ramai pon orang yang datang ke gerai nasi lemaknya untuk membeli makanan. Harga yang dijual tidak lah murah mana, dan tidaklah pula mahal. Orang kaya dan orang miskin semuanya datang ke gerai Tamrin. Dah boring makan capati agaknya.

Tamrin masih lagi menjual nasi lemak, memang laris. dah banyak cawangan yang dia bukak di serata India. Kalkuta, Chennai, Bombay, Kashmir semuanya ada nasi lemak Tamrin. Makin hari Tamrin makin kaya, pun begitu Tamrin masih tidak berubah seperti dulu kecuali perangai kegilaannya untuk menoreh. Tamrin sekarang sudah ada fokus baru. Dia baru mendaftar untuk masuk Who Wants To Be a Millionaire India.

Setelah 3 minggu menunggu dah beribu-ribu permohonan untuk masuk ke dalam pertandingan ini, akhirnya Tamrin telah terpilih. Kerana borang pendaftarannya itu berbau harum nasi lemak. itu sebab permohonannya terpilih.

apakah kesudahan Tamrin? bagaimana pula nasib Noreh dan penduduk kampung? nantikan sambungannya...






i'm not perfec.

4 comments:

mij0ohAns said...

chett!
time tgh semangat2 nk taw ape jd,
boleh lk die besambung lg..
saba je la..
haishhh~=p

diDy said...

uishhh!!!sambung lagi ke?huuuuuu..bile ko nak sambung?mesti 2 bulan lagi..

hafidz arifin said...

pergh! perli tak ingat sial.

lek ah bro. aku tengah final ni.

diDy said...

rilek2..hilang sabar aku bace blog ko nih..aku kipas susah mati blog ko nih..