Tuesday, June 27, 2006

Check n Balance

gadoh! gadoh la. demi kebaikan malaysia.tak mengapa. bagus untuk pembangunan. baik untuk ketelusan. membongkar ape yang tersirat. membetulkan apa yang salah.

negara yang dinamik, tak semestinya sentiasa teratur. dinamik maksudnya mampu berubah. dalam konteks ini, malaysia berubah demi kemajuan. demi kebaikan. jadi perbalahan antara 2 PM ini adalah demi kesihatan kita. rakyat . power to the people bak kata afdlin.



Tun mahathir.
22 years reigning as malaysian fourth Prime Minister.put the blame to paklah's goverment for dismantling and disobey many of Tun's projects and policies. issues related to
- proton , mv agusta
-AP, rafidah aziz
-the scrapping of the scenic bridge, singapore

Pak Lah
Malaysia 5th PM. 3 years 'working' as the PM, replacing Tun Mahathir. Been heavily threaten by Tun becouse of the weakness managing Malaysia.


bagi aku simple. seornag pengurus dan seorang pemimpin. masing2 ada cara yang tersendiri. benar, Tun Mahathir adalah seorang yang sangat berwawasan. pemikirannya terlalu mendahului kita. agrsif, degil dan begitu sekular. pandangan mahathir begitu jauh. ada sahaja projek meganya untuk kemajuan malaysia. from my point of view, Tun Mahathir is lack of details.

secara metaphornya begini:

-kerajaan sediakan banyak projek utk kontraktor bumiputera. tetapi kerana kurangnya pengawasan dan penyeliaan dari kerajaan, kontraktor2 bumiputera ini telah meng'sub con' projek2 yang diberikan oleh kerajaan tadi kepada kontraktor2 kecil BUKAN bumiputera. hasilnya selepas 22 tahun.kontraktor2 kecil bukan bumiputera tadi sudah menjadi suatu syarikat yang besar dek kerana berjaya mengambil subcon2 yang ditawarkan oleh kontraktor2 bumiputera tadi. akhirnya kontraktor2 bumiputera yang tahu nak dapat duit cepat tadi, terpaksa merempat dan hidup tersempit. akhirnya menagih projek2 kecil dari kontraktor2 BUKAN bumiputera.

-sekarang anda dapat lihat kebodohan orng2 UMNO. nak sangat pakai Mercedes, tapi lupe akibat jangka panjang.

Tun Mahathir, perancangan dan matlamat ada. tapi KURANG PENELITIAN dan PENGAWASAN. akhirnya timbul lah masalah RASUAH, kronisme, nepotisme, ekonomi orng melayu dan lain2 lagi.


bercerita ttg Pak Lah pula. beliau ada cara dan pendekatan yang tersendiri. cara beliau ialah 'biar lambat asal selamat'. sentiasa bersabar dan menggunakan pendekatan diplomasi. janji keputusan yang dibuat itu adalah keputusan popular. samada keputusan itu baik atau tidak itu belakang kira, janji keputusan itu lemak berkrim dan disukai ramai.

masalahnya pak lah is just to slow. nak lantik timbalan sendiri pun amik mase setengah tahun. kurang bijak kah? aku tgk muke die pun.. haduimakk.. kesian cam tak cukup vitamin. lesu, lemah dan semak je.

desas desus juga mengatakan paklah banyak MENURUT cakap menantunya Si Khairy Jamaluddin dlm pemerintahannya. lemah betul la.hishh.. geram aku.

yang sorang terlebih laju. yang sorang slow giler. nak laju2 pun nak buat ape? tapi jangan laa sampai slow sngat.

Mahathir berjanji aku membetulkan apa yang salah. manakala kerajaan paklah yang dipenuhi dgn pak angguk2 pula berikrar akan memberi segala penjelasan terhadap Tun mahathir.

bagi aku, bagus laa. barulah 'check n Balance'.

22 soalan utk Tun Mahathir. jgn sebok nak cari kesalahan orang.

i'm not perfec.

3 comments:

Anonymous said...

"demi kebaikan malaysia.tak mengapa. bagus untuk pembangunan. baik untuk ketelusan. membongkar ape yang tersirat. membetulkan apa yang salah"



..."jangan sebok nak cari kesalah org"

???!

HaFiDz ByLz @ Ude @ ToBey said...
This comment has been removed by a blog administrator.
HaFiDz ByLz @ Ude @ ToBey said...

don't get me wrong. i am not on mahathir nor pak lah side.

mahathir shud betulkan the damages that he had done before sebok cari kesalahan orang lain.

anyway, or bothway this is what i called.. 'check n balance".

thanx G for being sensetive. many of our frens (teenagers) memang tak kan amek kesah pasal current issues ni.
janji diorang cukup makan, tidor ,ade tempat lepak, awek dan itu ini. pasal future bagi mereka itu blakang kira.