Wednesday, May 03, 2006

i am half javanese half minang

i am half javanese and half minang kabauians (kondifen je aku ni, minang kabau laa to be precise). ayah ku en.Arifin bin Mohamad adelah seorang jawa. atuk ku bermigrate ke malaya semase umur die 3 thn. bonda ku pula org minang kabau pn. rusma bt ibrahim. kalau tak silap atok moyang aku.. saudagar kain kira2 100 thn yg terdahulu. cume aku nak bagitau korang aku ni MIXED punye org. jawe + minang punye breed. jadi aku berbangsa JAMIE.mwhahaha.



pelik sbenarnye, bile org jawa nak kawin ngn orang minang. yelaa org dulu kan.. jage sikit keturunan dan ke'pure'an bangsa2 mereka. kalau boleh tak nak tercemar laa. same cam golongan2 syed ni.. kalau boleh nak kawin ngn diorg2 je. takut goolongan mereka yg pendatang arab ini akan tercemar bile kawin dgn ban
gsa lain. n diorang claimed diorang dari salsilah Nabi kite. So what? kalau anak nabi pun, tak bermaksud the chosen one or terpelihara dari api neraka. so what;s the big deal?keturunan nabi or ape2pun same je. yg membezakan pahala dan dosa.kan?

jadi cam org cakap la.. kawin dekat2 tak bagus..elok kawin jauh, so hasilnya lebih pandai,lebih bijak,lebih cantik, lebih hensem. btull tak tipu nii..the mutation of two strong traits.. makes the third cell much more stronger than the mutation of the same traits (cheh! poyo2 jer ayat science dan b.i ku ini). tapi maksudnyer lebih kurang begitula... u know what i'm sayin'?buat2 know suddaa.

sbnrnye org jawe n orang minang ni kurang ngam sikit la.. kire cam tak boleh satu kepale la.. yg sorang makan tempe yg sorang makan tempoyak.. haa tapi last2 skali tgk.. aku pulak yg pandai masak gulai tempoyak tempe..mwhahahah~haa korang nak tau knape org jawe n minang tak 'click'? nak tau tak? kalau nak tau bace laa kat bawah ni.. kalau tak nak tau pun, aku bagtau laa jugak. kesian nanti tak tau pulak. keluar soalan: knape org jawe n minang tak ngam? nnti korang jugak yg tak boleh jawab. korang jugak yg susah. jadi baik korang ambik tahu atau pun ambil iktibar dari crite yg aku nak storykan kpd korang ini..

ceritenye begini......





haa.. begitulah ceritnyer... sekian .. tammat



cheh, terbuat fanni pulak... ok la.. ceriternye begini....

dari mane org minang dpt name MINANG KABAU? camni citernye.. dulu ade due kaum di sebuah kepulauan ini. satu, aku bagi name kau J dan satu Kaum M. kaum j dan m ni memang slalu bergaduh la.. ade jee bende2 yg diroang not heartlysatisfied.ade je point2 nak bergdauh diorang. masing2 nak tunjuk terer.

jadi sbb asik nak bergaduh. ke due due ketue kaum ni pun berunding laa utk tentukan kaum maner lagi 'world' ataupun freaking awesome bak kate razi G. so diorang pun decide utk buat satu perlawanan laga kerbau. masing2 sebok mempersiapkan kerbau masing2. kalau kalah malu laa kan. oleh kerana zaman tu takde AFUNDI, jadi mereka pun memakai format "laga,sape menang world,sape kalah..boooo... piirah mabuk".

kaum si jawe ni..eh silap, kaum J ni pun dah ready laa dgn seekor kerbau jantan yg tough malahan world. kerbau ni mmg laa besar, tough,katang,macho,maskulin,metroseksual,apetah lagi menjadi kegilaan krbau2 betina yg lain. atas kertas, mmg kerbau kaum jantan ni boleh mnang laa sbb dari segi fizikal,memang mantap kerbau ni tapi bawah kertas aku pun taktau laa kan. mengikut kajian sejarah aku, kerbau ni kuat makan tempe.maka kerbau ni pun membesar dengan sehat dan kuat.

kerbau kaum si m ni pule.. hanyelah anak kerbau yg baru lahir.bak kate james Beddingfield ini kerbau newborn.sbb umur ie baru 2,3 minggu. anak kerbau yg di beri name MIMI oleh aku ini.. sangat laa kurus sbb sejak lahir tak dapat menyusu dari ibunye yg bername BEYONCEE MCPHERSON.seekor kerbau janda yg hot gituuu..namun begitu tanduk mimi,sudah di asah sehingga tajam sebelum hari perlagaan.

tiba kita pada hari perlagaan..kaum j dan m masing2 dah ready utk lepaskan kerbau. nak nengok siape yg kalah. perlagaan di mulakan.. round 1,,ting ting (sile gunekan sound fect sendiri). owh lupe pulak, name kerbau kaum J yg katang ini ialah JOE MONTANA. joe pun ape lagi terus meluru ke tengah gelanggang. tibe2 terkejut kerbau die, melihat mimi adelah tandingannye. sambil berkate dlm hati kerbau "hek eleh, ini nak lawan aku, badan kuruskering cam tak cukup vitamin, ade hati nak menang?"

oleh kerana mimi yg sangat dahagakan susu untuk membantu tumbesaran tulangnya, mimi terus meluru di bawah perut joe yg sixpack itu, mane tau boleh terkeluar susu. tanduk mimi yg tajam.. itu telah menyebabkan perut joe ditusuk2 berkali kali.. akhirnya.. joe mati di tangan seekor anak kerbauu...

maka bertempik laa kaum M.. "hell yeah,we won..we won. our bull win.bull win".(main blasahje english ku ini) bagi mereka yg tak tau speaking english.. mereka pun turut bertempik, "korbau den monang,korbau den monang" dan mereka yg kantoi tatabahasa mereka juga tidak ketinggalan bertemik.."minang kabau,minang kabau~!!!"

akhirnye kaum m pun mendapat name "the MINANGKABAU".

jadi... itulah alkisah nyer.. tapi skarang mane ade lagi dah main pasal2 kaum nii smer.. sumer dah i konsider sbagai Melayu.org jawe ade kelebihannya, orng minangpun ade kelebihannya, termasuk laa jugak org bugis,banjar,pattani,kelantan,org laut,sakai gunung,sakai laut.yg penting kite sumer org meleshia.sbb kita adelah serumpun. but stiilll, aku still proud dgn keturunan jawe dan minang aku. jgn ade seorang pun yg mempertikaikan kebanggaan keturunan aku.walaupun aku berbangsa JAMIE.

morale of the story....ermm ape yek.. jadilah seorang yg bermoral tak kisah laa.

1 comment:

Anonymous said...

tahniah en.apis kerana berjaya meng'launched gobblogue ko ni.saye amat berbesar hati kerana selalu memberikan comments kepada semua entry2 kamu.mungkin ini kerana bukan saya terbaca atau ternampak atau tertekan blog kamu (hipokrit).tetapi kerana im enjoyS reading ur entry.im looking forward to read ur new entries..yeah hidup gobblogue(walaupon saye bukan jawe ataupon goblok :) peace.peace.kangcang.peas. hahaha

p/s - jgn la ko asyik menjual aku punye name kat blog ko ni.malu dow..haha