Wednesday, May 10, 2006

termakan budi

kali ini aku nak bercerite sikit ttg 'termakan budi'. citer ni bukannyer tentang termakan en.Budiman bin Rosli(ntahpapentah..tak lawak pon?), tetapi termakan jasa baik orang. ade pepatah yg popular tentang sikap berbudi ni "org memberi kite merasa, org berbudi kita berbahasa'. kerajaan meleshia pon dok sebok berkempen tentang berbudi bahase,memandang ade segelintir rakyat di negara ini yg kuang,kuang,kuang ajar."disebabkan nile setitik, habis rosak perniagaan dadih aku yg sebelanga itu".

yelah, spertimane yg kite tau, berbudi tu adelah nilai akhlak yg baik. penuh bermoral pulak tu.bagus laa kan kalau kiter berbudi tak kesah laa berbudi kepade orang ke, berbudi kepade tanah ke,..silap2 korek2 tanah terjumpe harte karun dgn en.harun skali..siape tau kan?


tapi itu hari mase lepak dgn kusha (kwn aku),barulah aku betul2 tersedar ttg bahana 'termakan budi' ni.susah bile dah termakan atau terhutang budi ni sebenarnye. kalau hutang wang ringgit boleh dibayar,hutang pisang mas pun kalau tak leh bayar,paling kuat un boleh di bawe belayar, tapi hutang budi? takkan nak dibawe belayar?takkan pulak nak dibawe mati?kang orang korek kubur kiter pulak nak amik budi tu balik.(apekebodoh sgt hujah aku nii?)

maksud aku..camni laa.. hutang budi ni takleh dibayar dan susah nak dibayar.pasal berhutang budi atau jase ni laa yg boleh menyebabkan kiter terikat dgn seseorang itu.tak bleh nak lari. contoh cam dialogue ni

'' i bukan ape noradanish,nak tak nak i terpakse berkapel dgn rokiah tu..sbb dulu mase susah pun,die yg tolong i,mase i sakit dier yg beli panadol,die dah banyak tolong i.bukan macam u,evendo u comel, tapi u hampeh!.so, sorry laa eh noradanish, i dah byk termakan budi dgn si rokiah ni. i nak balas balik jase2 die kat i.now u get lost, or i will get lost~!!lost!,lost!lost!!!(bunyi gema kat atas bukit)

dan slalu gak, biler terhutang budi ni. kgkadang anak2 yg terpakse membayarnye..cam citer 'natasha" kat tv3 tu laa kan. jadi susah nak lari dari menyetelkan hutang budi dan jase org ni.

morale of the story, bagi aku laa kan..elakkan berhutang budi.kalau boleh laa kan. bende kecik2 ni ok lagi, tapi bende yg besar2 ni..susah nak ganti beb.sampai ade org, yg sacrifice hidup dier semate2 nak membalas budi.kalau ade mase, balaslaa budi org yg dah berbudi kat kite tu semase tgh sempat nii..ish..ntah, aku pun tak tau laa nak cakap camner..tah laa....

i'm not perfec.

No comments: